Labels

Solat Istikharah dan Kepentingannya


Jabir berkata : "Rasulullah mengajarkan kami solat istikharah dalam memutuskan segala sesuatu sebagaimana beliau mengajarkan kami al-Quran. Beliau bersabda : "Apabila seseorang di antara kamu berencana melakukan sesuatu hendaklah melakukan solat dua rakaat bukan solat fardhu. Kemudian membaca doa ini : 


“Ya  Allah,  sesungguhnya aku  memohon pilihan  yang  tepat kepadaMu dengan  ilmuMu, aku  memohon  kekuatan  kepadaMu  dengan kemahakuasaanMu,  aku  memohon kurniaMu yang besar.  Sesungguhnya  Engkau  Maha Kuasa sementara aku tidak  kuasa.  Engkau  Maha Mengetahui,  sedang  aku tidak mengetahui,  dan Engkaulah  Yang Maha  Mengetahui perkara ghaib.  Ya Allah,  apabila Engkau mengetahui bahwa  perkara ini  (dan  menyebutkan perkaranya)  baik bagiku, bagi agamaku, bagi hidupku dan baik akibatnya terhadap diriku di dunia mahupun akhirat, maka tetapkanlah dan mudahkanlah  bagiku. Dan  berikanlah barakah untukku di dalamnya. Dan  sesungguhnya  jika Engkau tahu bahawa  perkara  ini  buruk bagiku, bagi  agamaku,  bagi  hidupku  dan  buruk akibatnya  terhadap diriku  di  dunia mahupun di akhirat,  maka  jauhkanlah  perkara  ini  dariku dan  jauhkan  diriku  darinya.  Tetapkanlah kebaikan  untukku  dimana  saja  aku  berada, kemudian jadikanlah diriku ridha menerimanya”. (Hadis riwayat Bukhari)

No comments:

Post a Comment