Tarbiyyah Allah melalui kesilapan

[tag (umum): bangun, jangan jatuh lagi]

kesilapan ialah sesuatu yang tidak boleh dipadam, tetapi ia boleh diampunkan
Penciptaan Nabi Adam A.S. telah menimbulkan kerisauan oleh para Malaikat yang berada di Arasy. Mereka yang patuh kepada Allah tanpa leka walau sesaatpun, tidak mahu tuhan Allah dimaksiati oleh makhluk ciptaanNya sendiri. Oleh kerana kerisauan suci ini semakin kuat, hal ini membuatkan para Malaikat bersuara untuk mempersoalkan perancangan Allah untuk mencipta makhluk yang bernama manusia untuk mendiami muka bumi ini. Kerisauan para Malaikat ini dirakamkan oleh Al-Quran mafhumnya:

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui". Al-Baqarah, 2:30.
Oleh kerana hikmah pengetahuan Allah yang maha luas, Adam A.S. diciptakan. Diriwayatkan saat nyawa dihembuskan ke jasad Adam A.S. baginda terbersin diikuti dengan ucapan Alhamdulillah. Sungguh ucapan Adam A.S. ketika itu mengagumi para Malaikat yang berada di sekelilingnya kecuali seorang iaitu Iblis. Iblis merasakan dirinya lebih baik daripada makhluk yang bernama Adam A.S. Lalu, saat Allah memerintahkan supaya semua Malaikat untuk tunduk sujud kepada Adam A.S, semuanya tunduk kecuali Iblis. Kedegilan Iblis membuatkannya menjadi kafir ('ingkar') serta merta kepada Allah lalu pada hari itu dia menjadi ahli neraka dan berdoa kepada Allah untuk kekal sehingga hari akhirat bagi membolehkannya mengumpul teman-teman nerakanya yang lain.

Adam A.S. kemudiannya diizinkan menetap di syurga bersama Hawa R.A. dengan satu syarat mereka tidak mendekat sebatang pohon [2:35]. Setelah beberapa tempoh di dalam syurga, syaitan yang mencemburui penciptaan Adam A.S. merancang untuk menggoda Adam A.S. membuat maksiat terhadap Allah S.W.T. Lalu syaitan membisikkan sesuatu yang menyedapkan telinga Adam A.S. Sungguh syaitan itu ialah makhluk yang tahu benar bagaimana ingin menipu Adam A.S. dan keturunannya. Syaitan membisikkan:

Kemudian syaitan membisikkan pikiran jahat kepadanya, dengan berkata: "Hai Adam, maukah saya tunjukkan kepada kamu pohon khuldi dan kerajaan yang tidak akan binasa?" At-Taha, 20:120
Lalu Allah murka pada Adam A.S. dan memerintahkan Adam A.S., Hawa R.A. dan makhluk yang menyesatkan Adam A.S. untuk turun ke dunia.

Ketika itu tertaballah kenabian Adam A.S. sebagai khalifah Allah yang pertama di muka bumi bersama Hawa R.A. Nabi Adam A.S. memohon taubat daripada Allah S.W.T. dan Allah mengampunkan hambanya yang soleh yang ingat pada TuhanNya apabila dia membuat kesilapan.
Tentu kita tertanya-tanya bagaimana Adam A.S. yang sudahpun melihat Allah, mendengar suara Allah S.W.T. dan sudah menikmati syurga tetapi masih tergerak melakukan maksiat terhadap Allah S.W.T? 

Namun, begitulah tarbiyyah yang ingin Allah berikan kepada Adam A.S. Begitu juga kita manusia yang merupakan keturunan Adam A.S. Tidak sepatutnya kita persoalkan kewibawaan Nabi Adam A.S. dengan mengapa beliau melakukan kesilapan, sedangkan Nabi Adam A.S. belum lagi mengetahui bagaimana keadaan orang digelincirkan oleh syaitan kerana beliau manusia yang pertama.

Nabi Adam A.S. tidak punyai contoh, beliau tidak punyai rujukan bagaimana realiti manusia melakukan kesilapan dan diperdayakan oleh syaitan. Kitalah yang sepatutnya merasakan hina kerana kita sudahpun hidup dengan sejarah dan sirah bagaimana manusia digelincirkan oleh syaitan dan bagaimana kaum-kaum sebelum ini diseksa oleh azab Allah S.W.T kerana keingkaran mereka, namun mengapa kita masih melakukan kesilapan. Kita sudah melihat contoh bagaimana dakwah Nabi Muhammad S.A.W berjaya sehingga menakluki 2/3 dunia tetapi kita masih lagi terkapai-kapai untuk mencontohi mereka.
Sama seperti Adam A.S, Nabi Daud A.S. juga melakukan kesilapan apabila memberikan keadilan yang salah dengan membuat keputusan tanpa soal siasat yang adil terhadap kedua-dua belah pihak yang mengadu. Hal ini dirakamkan oleh Allah S.W.T dalam firmannya [38:23-25]:

Daud berkata: "Sesungguhnya dia telah berbuat zalim kepadamu dengan meminta kambingmu itu untuk ditambahkan kepada kambingnya. Dan sesungguhnya kebanyakan dari orang-orang yang berserikat itu sebahagian mereka berbuat zalim kepada sebahagian yang lain, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh; dan amat sedikitlah mereka ini". Dan Daud mengetahui bahwa Kami mengujinya; maka ia meminta ampun kepada Tuhannya lalu menyungkur sujud dan bertaubat. As-Sad, 38:24
Begitulah tarbiyyah Allah berikan kepada manusia-manusia yang hebat iaitu dengan kesilapan.  Bagaimana pula kita seorang hamba yang juga melakukan kesilapan dengan menganggap diri kita ini tidak layak untuk menyeru manusia ke jalan Allah kerana kesilapan kita, sedangkan kesilapan itu sendiri merupakan satu tarbiyyah daripada Allah? Ketahuilah kita sebagai manusia, sesungguhnya Nabi-Nabi juga membuat silap, tetapi kesilapan itu membuat mereka semakin teguh menegakkan agama Allah setelah bertaubat. Jangan kita terlalu memandang kesilapan kita sebagai satu kelemahan yang tidak boleh dimaafkan, kerana keturunan Adam A.S. begitulah lumrahnya, tidak bebas daripada melakukan kesilapan.

Mari kita menilai tarbiyyah daripada sudut cara pandang yang berbeza bukan dengan pandangan yang suci putih sahaja. Sesungguhnya hari ini, seorang hamba Allah memandang kesilapan itu suatu yang keji dan jatuh standard level 'baik' nya apabila satu-satu kesilapan dilakukan. Duhai hamba Allah, kita ini hanya manusia bukan malaikat, bersamalah kita menyeru menuju Allah, itu lebih penting. Jangan dek kerana satu-satu kesilapan kita mengundur diri daripada menjadi abdi sejati, sedangkan itu ialah tarbiyyah Allah bagi kita. Teruskan langkah dengan teguh duhai manusia, ketahuilah Nabi Adam AS, Nabi Daud AS, Khalid Al-Walid, Sayyidina Abu Bakar juga tidak terlepas melakukan kesilapan, namun nama mereka tetap ditulis dalam tulisan emas sejarah Islam kerana mereka orang yang bertakwa yang mengambil kesilapan sebagai satu wasilah tarbiyyah bukan pengecilan diri.

Percayakanlah pada diri sendiri, kehidupan Islam di muka bumi ini ibarat sebuah pengemberaan. Jika kita ingin berehat, janganlah berehat terlalu lama kerana ingin memuhasabahkan kesilapanmu, tetapi berehatlah apabila malakul maut menjemputmu, insyaAllah.

IkhwanJamal
http://kbrkatn.wordpress.com

Insan Sentiasa Berpaling Setelah Menerima Nikmat

Insan perlu meniti kehidupan dengan sisi keimanan, barulah dia berasa tenang dengan apa yang telah berlalu dan apa yang akan terbentang di hadapannya.

























Insan tidak pernah kosong dari keinginan dan impian, 
Namun dia lupa untuk membuat permohonan,
Insan sering malas dan bosan untuk meminta kepada Tuhan,
Malas untuk menadah tangan apatah lagi menyusun perkataan,
Malas untuk menangis menunujukkan pengharapan dan kelemahan,
Malas juga untuk ruku’ dan sujud tanda kehinaan,
Kerana insan merasa besar di hadapan Tuhan, [1]
Pertolongan Tuhan kecil berbanding kemampuan kudrat empat tulang, [2]
Kuasa Tuhan kecil berbanding kuasa Prof, guru dan rakan,
Apabila memohon internship atau pekerjaan,
Insan sanggup menjadi hamba asalkan dapat pekerjaan yang diminta,
Jika ingin jawatan ternama pula,
Insan sanggup menggadai agama, sanggup sujud di bawah kaki bomoh pemutar,
Jika ingin menjadi artis yang meletup dan hangat,
Tidak perlu suara sedap atau lakonan mantap,
Cukup  hanya dengan menggadaikan aurat.

Insan dukacita apabila ditimpa musibah,
Kadangkala tersasul Tuhan pula yang dipersalah,
Dia lupa itu ujian,
Dari Tuhan sebagai peringatan,
Ketika dia diberi, dia lupa pada siapa yang memberi.
Ketika nikmatnya ditarik, dia lupa siapa yang menarik.
Insan apabila ditimpa kesusahan,
Dia kecewa dan dia putus harapan,
Terhadap dunia mahupun terhadap Tuhan, [3]
Dia berdoa panjang lebar untuk mendapatkan sesuatu perkara, [4]
Panjang dalam bicara, tetapi kurang penghayatan dan makna, 
Jika Tuhan mencurahkan rahmatNya,
Lalu insan mendapat perkara dimahunya,
Pasti dia berpaling dari Tuhannya,
Seolah-olah dia tidak pernah meminta apa-apa [5]

[1] كَلاَّ إِنَّ الإِنسَـنَ لَيَطْغَى - أَن رَّءَاهُ اسْتَغْنَى 
Nay! Verily, man does transgress. Because he considers himself self-sufficient (96:6).


[2] وَلَئِنْ أَذَقْنَـهُ رَحْمَةً مِّنَّا مِن بَعْدِ ضَرَّآءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ هَـذَا لِى
And truly, if We give him a taste of mercy from Us, after some adversity has touched him, he is sure to say: "This is due to my (merit)...'' means, if something good happens to him or some provision comes to him after a period of difficulty, he says, `this is because of me, because I deserve this from my Lord (41:50).

[3] لاَّ يَسْـَمُ الانْسَـنُ مِن دُعَآءِ الْخَيْرِ وَإِن مَّسَّهُ الشَّرُّ فَيَئُوسٌ قَنُوطٌ
Man does not get tired of asking for good; but if an evil touches him, then he gives up all hope and is lost in despair (41:49).


[4]  وَإِذَآ أَنْعَمْنَا عَلَى الإنْسَـنِ أَعْرَضَ وَنَأَى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَآءٍ عَرِيضٍ
And when We show favor to man, he turns away and becomes arrogant, but when evil touches him, then he has recourse to long supplications (41:51).

[5] وَإِذَا مَسَّ الإِنسَـنَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَآئِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَآ إِلَى ضُرٍّ مَّسَّهُ
And when harm touches man, he invokes Us, lying on his side, or sitting or standing. But when We have removed his harm from him, he passes on as if he had never invoked Us for a harm that touched him! (10:12)


Tur Bee Yeah?

[tag: menelusuri maksud perkataan tarbiyyah]

Tarbiyyah itu fardhu ain. Wajib.
Apa itu tarbiyyah? Tentunya, bila sebut perkataan arab sikit, orang mula merasakan ini budak kuat agama, budak surau dan sebagainya. Apatah lagi bila di tambah dengan sebutan usrah, halaqah, jaulah, daurah, muktamar orang mula berfikir, mungkin ini bukan urusan kita. Walhal, semuanya itu bermaksud ringkas dalam bahasa melayu cuma bahasanya sahaja arab. Rasanya selalu saja kita dengar bahasa arab, dalam solat guna bahasa arab, doa dalam bahasa arab dan bismillah itukan juga bahasa arab?

Ya, tarbiyyah itu memang berasal daripada perkataan bahasa arab dan maksud mudahnya dalam bahasa melayu ialah pendidikan. Eh, selalu je kita dengar perkataan pendidikan ni? Kenapa mahu diarabkan? Sebabnya pendidikan hanya satu perkatan yang membawa maksud ringkas seperti perkataannya sendiri. Tetapi Tarbiyyah bermaksud lebih lagi iaitu pendidikan yang menyentuh jiwa kemudiannya meliputi akal dan jasad dan berkembang menjadi sebuah pemikiran yang mempengaruhi tindakan seseorang.

Justeru, ‘direct translation’ tidaklah begitu menepati walaupun kata akarnya membolehkan kita faham maksud tarbiyyah. Tapi, apa hal sebenarnya tarbiyyah ini? Orang selalu mendengar perkataan ini berkait rapat dengan agama. Ya, Tarbiyyatul Islamiyyah = Pendidikan Islam.

Perkataan ini maksudnya besar. Kalau tersasar praktikal perkataan tarbiyyah ini, seseorang boleh luntur akidahnya, akhlaknya, ibadatnya, dan peribadi Islamnya.

Tarbiyyah itu sesuatu yang menyentuh jiwa. Sesuatu yang membuat kita ada 'feel', layaan. Contohnya, kalau kita minat pada cerita korea, setiap masa terluang kita isikan dengan menonton cerita korea lalu ianya menjadi tarbiyyah kepada kita tarbiyyah korea. Sebab, cerita korea menyentuh jiwa kita. Lalu kerana kita ditarbiyyahkan dengan cerita korea, ianya menyeliputi akal kita dan kemudiannya jasad kita. Membentuk satu pemikiran, yang berbunga-bunga seperti dalam cerita korea lalu membuahkan tindakan seperti cerita korea. Hasilnya, kita seperti ingin rasa melawa seperti hero/heroin cerita korea, rambut pun nak macam style orang korea, pakaian dan sebagainya, semuanya ingin seperti cerita korea. Kalau boleh kahwin pun nanti nakkan orang korea. Itu kerana hasil tarbiyyah sesorang itu tarbiyyah korea.



Begitu juga, jika kita seorang peminat gambar-gambar fotografi yang cantik. Kita tarbiyyahkan diri kita melihat gambar yang cantik-cantik, teruja dengan melihat orang lain punya album membuatkan jiwa kita tersentuh dengan setiap karya yang cantik dan kemudiannya membuahkan pemikiran menghasilkan album gambar sendiri. Lalu, akan mempengaruhi tindakan seseorang dengan membeli kamera yang mahal, lens yg mahal dan belajar bagaimana ingin mengambil gambar yang cantik-cantik dan mengeditnya. Sehinggakan mengambil masa berjam-jam untuk hasilkan satu gambar yang cantik untuk dapat kepuasan tarbiyyah kamera kita.

Tapi, apakah tarbiyyah seperti contoh di atas salah? Tidak, langsung tidak salah. Setiap bidang boleh menjadi tarbiyyah. Tapi sebelum tarbiyyah di atas kita resapkan ke dalam jiwa, satu tarbiyyah yang jauh lebih perlu diutamakan sebelum tarbiyyah-tarbiyyah di atas. Itulah tarbiyyatul Islamiyyah, kemudian baru tarbiyyah yang lain mengikuti kerana tarbiyyatul Islamiyyah itu fardhu ain, dan tarbiyyah yang lain hanyalah fardhu kifayah. Mengapa begitu pula? Sebabnya kita muslim, dan setiap muslim ada tanggungjawab kepada Islam. Untuk menjalankan tanggungjawab kita kepada Islam kita harus ditarbiyyah.

Siapa yang suruh tarbiyyah ni? Ada ustaz, ulama besar mana-mana suruh ke? Bukan siapa-siapa yang suruh begitu, bukan ustaz, bukan ulama-ulama, tapi tuhan kita, Allah SWT yang menyuruh begitu. Kita kan perlu ikut suruhan Allah kerana kita Muslim. Kalau tidak nanti kita derhaka dengan Allah kerana mengingkari suruhanNya.
Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku. [Az-Zariyaat 51:56]
Haa… Itukan perintah Allah. Tapi, abdi tu bukan sembah Allah ke? Yang kita selalu solat itu, kira sembah Allah lah kan? Kita doa, kita puasa, kira sembah Allah tu kan?
Hurmm.. betul tu. Itu memang perbuatan tanda kita menyembah Allah, dan itu syarat nak jadi Muslim. Tapi, pencuri juga ada yang solat, puasa dan zakat. Bahkan perogol juga, ada yang puasa, solat dan bayar zakat. Orang yang minum arak pun ada yang naik haji. Apa beza kita dengan orang-orang ni?



Itulah bezanya tarbiyyatul Islamiyyah. Dan, tarbiyyatul Islamiyyah ini kita perlukan pada setiap masa dan peringkat umur sebenarnya. Kita tidak boleh berhenti ditarbiyyah. Sebab itu, manusia perlukan tarbiyyah dan itu suruhan Allah SWT. Hatta, dah nak ke lubang kubur pun nanti, kita masih lagi perlukan tarbiyyah. Pendidikan Agama Islam SPM dahulu belum cukup lagi untuk tarbiyyah diri, kerana kita banyak mengafal sebenarnya daripada menghayati. Sebagai manusia, kita tidaklah sempurna, dan kerana itu perlu bertarbiyyah setiap masa.

Tapi, bagaimana nak ditarbiyyah? Kena pergi dengar ceramah selalu ke? Kena baca blog-blog agama ke? Bagaimana?

Hampir dah tu caranya, namun masih lagi belum sampai kepada tarbiyyah yang sebenar. Tarbiyyah itu perlu dari hati ke hati. Ceramah mungkin menyentuh jiwa tapi tidak daripada satu hati ke satu hati yang lain.

Lalu, apakah tarbiyyah yang lebih dekat?

Dari sinilah kita akan dengar konsep tarbiyyah melalui usrah. Lalu, perkataan usrah ini juga merupakan perkataan bahasa arab yang juga punyai maksud ringkas dalam bahasa melayu tetapi maksudnya lebih besar lagi sebenarnya. Dan yang menulis ni pula dah malas untuk ulas apa itu maksud usrah, jadi nanti-nantilah kita telusuri maksud perkataan usrah dan apa itu usrah. Harap yang membaca dapat fahami sekarang ini, apa itu tarbiyyah walaupun penerangan ini masih lagi peringkat dasar sebenarnya tapi insyaAllah melengkapi.Lalu saya tinggalkan persoalan untuk kita semua mencari jawapan, adakah kita sudah ditarbiyyah?

p/s: tarbiyyah bidang yang 'lain' boleh luntur jika tarbiyyatul Islamiyyah menguasai diri. Harap betulkan kalau ada yang salah.

IkhwanJamal
kbrkatn.wordpress.com

Solat Istikharah dan Kepentingannya


Jabir berkata : "Rasulullah mengajarkan kami solat istikharah dalam memutuskan segala sesuatu sebagaimana beliau mengajarkan kami al-Quran. Beliau bersabda : "Apabila seseorang di antara kamu berencana melakukan sesuatu hendaklah melakukan solat dua rakaat bukan solat fardhu. Kemudian membaca doa ini : 


“Ya  Allah,  sesungguhnya aku  memohon pilihan  yang  tepat kepadaMu dengan  ilmuMu, aku  memohon  kekuatan  kepadaMu  dengan kemahakuasaanMu,  aku  memohon kurniaMu yang besar.  Sesungguhnya  Engkau  Maha Kuasa sementara aku tidak  kuasa.  Engkau  Maha Mengetahui,  sedang  aku tidak mengetahui,  dan Engkaulah  Yang Maha  Mengetahui perkara ghaib.  Ya Allah,  apabila Engkau mengetahui bahwa  perkara ini  (dan  menyebutkan perkaranya)  baik bagiku, bagi agamaku, bagi hidupku dan baik akibatnya terhadap diriku di dunia mahupun akhirat, maka tetapkanlah dan mudahkanlah  bagiku. Dan  berikanlah barakah untukku di dalamnya. Dan  sesungguhnya  jika Engkau tahu bahawa  perkara  ini  buruk bagiku, bagi  agamaku,  bagi  hidupku  dan  buruk akibatnya  terhadap diriku  di  dunia mahupun di akhirat,  maka  jauhkanlah  perkara  ini  dariku dan  jauhkan  diriku  darinya.  Tetapkanlah kebaikan  untukku  dimana  saja  aku  berada, kemudian jadikanlah diriku ridha menerimanya”. (Hadis riwayat Bukhari)